"מנהיגים בזירת הכרעה", יום עיון בנושא: תל אביב בין חזון למציאות לאורך טיילת הים

חברת walk-tlv מזמינה צוותי חינוך של בתי ספר ומוסדות חינוך, תנועות נוער, שנות שירות, שליחים לחו"ל, עמותות ועוד להנות מיום עיון מגוון ומרתק על ראשית הציונות, תל אביב והקמת מדינת ישראל.

בימי העיון של Walk-TLV אנו חוקרים את העבר כמו את ההווה, אנחנו דנים בחברה וקהילה, בהיסטוריה ואומנות, בתרבות ובשפה וכל זה משולב בין סיור, הרצאות וסדנאות לבחירתכם. אנחנו מעניקים לכם כלים מהותיים לדיון בסוגיות אזרחיות, ישראליות, פוליטיות והיסטוריות המסייעות לבחון את הפריזמות החינוכיות בהם אתם עוסקים במוסדות שלכם.

הסיור "בין קווי שבר", מתקיים באזור טיילת הים ורחוב הירקון וכולל ביקור בבית הקברות טרומפלדור במרחב החברתי בכיכר אתרים ומסתיים בבית בן גוריון.

  1. סיור – חוף הים של תל אביב ורחוב הירקון משקפים במלוא העוצמה את יסוד קיומה המטלטל של העיר "ללא הפסקה" בין שפיות של חיי שלווה למלחמת הקיום הישראלית. רצועת החוף ובתי המלון לאורכה משווים לתל אביב הילה של עיר חוף "נורמאלית" מעיין רייבירה המייצגת בועת חיים שפויה מנותקת מהווי הקיום המתוח של מדינת ישראל ומעוררת באלו הנופשים לאורכה תחושת חוץ לארץ מדומה. כאן לאורך החוף, במלונות ובבתי הקפה ניתן לשכוח לרגע כי ישראל עדיין נטועה במזרח התיכון ונאבקת על קיומה. מאידך בין אתרי הקיט והנופש, המשקפים את הצלחת חזונם של מייסדי העיר להקים עיר שהיא "הניו-יורק הארץ ישראלית" מזמן לנו הסיור מפגש מרתק עם תל אביב האחרת, תל-אביב אשר עמדה במוקד מלחמת הקוממיות. תל אביב של המאבק לתקומה אשר מהווה מאז הקמתה מוקד פוליטי חברתי דומיננטי, בהתהוותה של הזהות הישראלית היהודית המתעצבת. זהו מסע אחורה בזמן הנע בין קווים מקבילים גאוגרפיים, בין ירקון לקו החוף, אך גם חברתיים, פוליטיים והיסטוריים. תנועה בין שני קווים המתקשים להיפגש החזון והמציאות. מסע על התוואי של "קווי השבר" הממשיכים לטלטל את החברה הישראלית גם היום.כאן, לאורך טיילת החוף התל אביבי, ברחובותיה השקטים של שכונת כרמיה הנושקת לים נגלה את התחנות בהן עמדו יחידים מול הכרעות ודילמות שקבעו את עתיד האומה ואת זהותה הערכית והתרבותית
  2.  ביקור בשני אתרים סמוכים במרחב הסיור, אתרים המשמשים כנקודות התייחסות מסכמות ליום כולו וכהזדמנות לעבד את תכני הסיור.                            א. 'המרחב החברתי' – הפועל בכיכר אתרים בתוך מבנה "הקוליסאום" אשר שימש גם כמועדון חשפנות. במקום פועל פרויקט ייחודי ברמה לאומית ובינלאומית, שמטרתו לעודד עשייה ומעורבות חברתית בתל אביב המודרנית בעיקר בכל הנוגע למעמד נשים בחברה קידום אוכלוסיות מוחלשות והתמודדות עם פערים חברתיים בחיי המדינה והעיר ת"א. במרחב החברתי ניתן לבחור בין סדנה לסיור אודיו ייחודי                                                                                     ב. בית בן גוריון – נתאר את הדרמה מאחורי הקלעים של הכרזת המדינה. כאן בשעות הקטנות של הלילה כתב בן גוריון את "מגילת העצמאות" שהייתה לתעודת הלידה ותעודת הזהות שלנו בעת ובעונה אחת . ובכך ניסח את חזון האני מאמין של מדינת ישראל ואת ערכיה . האם חזון זה מתקיים היום? וכיצד הוא משתקף בחיינו?

משך יום העיון, כולל הפסקות: 09:00-16:00

 

תחנות הסיור:
סיפור כיכר הרברט סמואל היא כיכר הכנסת, חזון מייסדי העיר בבית הקברות טרומפלדור, גן לונדון, מלון גת רימון, מטה הפלמ"ח במלון ריץ, ה"בית האדום" בונקר הפיקוד של מלחמת העצמאות, מכון א' מפעל תעש המרכזי שייצר נשק במחתרת ופעל מתוך מפעל לעיבוד עורות ונבקר ב"גינת ערן" לזכר לוחם סיירת מטכ"ל. תחנות נוספות בסיור: בית המשוררות רחל לאה גולדברג – נתאר את העימות בין שירתה האישית והלירית של גולדברג לבין שירתו המגויסת, שירת האתוס, הציוני, של אלתרמן . האנדרטה לחיים ארלוזורוב והרצח שפילג את הישוב, נצפה אל הים אל המקום בו עגנה אונית השלום של אייבי נתן ממש סמוך למקום בו עגנה אניה אחרת ה 'אלטלנה' אשר מצאה את סופה הטרגי ממש כאן על קו החוף. פרשת טביעתה סימנה היטב את "קו השבר" בהביאה את שני המחנות אל סיפה של מלחמת אזרחים ואת המנהגים העמידה במבחן עליון של הכרעות גורליות.

 

שתפו בפייסבוק
שתפו בוואטסאפ

סיפורים על ראשיתה של תל-אביב

סרטונים מומלצים

עוד סיורים שיכולים לעניין אותך

דילוג לתוכן